Kompletní fotogalerie ze stavby
Získat poměrovou polomaketu Hughese na TREX550 znamenalo značnou improvizaci, maketové trupy této velikosti se v roce 2013 nevyráběly a nevyrábí se tuším ani teď. Je to atypická velikost mechaniky, která těží z možnosti provozu pouze na 6S s využitím 95% dílů na mechaniky 600. TREX 600 na 6S také existoval ale 550 měla díky menší velikosti větší dynamiku. Vyrobit poměrně menší trup srovnatelný s profi produkcí není vůbec jednoduché, chce to mnoho času který jsem neměl, volba proto padla na sériový trup velikosti 600. Mechanika měla motor Align 600MX a regulátor JIVE 80HV, standardní serva. Bezpádlová jednotka Microbeast, souměrné listy 600mm několika výrobců.
Při procházení webu jsem mezi několika verzemi vyráběnými na šestistovky hledal váhově nejlehčí variantu. V úvahu přicházel jediný trup, vyráběný ve dvou barevných verzích přímo pro TREX600. Tím že má 550 značné množství společných dílů v mechanice, napadlo mě zkusit přestavbu na velikost 600, otestovat její letové vlastnosti s balastem rovnajícím se váze trupu ( 1300 gramů ) a až pokud to bude dobře a přiměřeně ovladatelné trup koupit. Mělo se jednat o nevěrohodnou polomaketu – místo pětilistu dvoulist, ocasní rotor na opačné straně než u předlohy, polohová světla na trupu místo v lyžinách.
Samotná úprava na šestistovku je snadná. Delší trubka plus kardan a táhlo na vrtulku, které jsem pro zachování poměrově identické délky zkrátil na obou koncích pilníkem o 2 mm. Listy 550mm Torsion Blades, na vrtulce ponechány 95mm z 550 a zalétnutí s Microbeastem. Letově se heli až tolik nezměnila, samozřejmě trochu kratší letový čas a vyšší odběr.
Další fáze byl balast vyrobený z překližkového lože a dvou podvěšených dílů ocelové pásoviny, celkem o váze 1243 gramů. Pro dovážení na 1350 gramů ( trup 1300 plus rezerva 50 gramů ) posloužila kabinka z 550. Lítání bez kabinky nemám rád. Tady už to bylo letově znát, i když čekal jsem to mnohem mnohem línější. Během tří startů bylo jasné, že polomaketě nedostatek výkonu hrozit nebude a omylem jsem měl 550/600 na chvíli i v invertu….
Bylo rozhodnuto. Trup, objednaný z benovoletadýlka, dorazil dokonale zabalen. První testy s vložením holé mechaniky hned naznačily možné kolize a sice bokem vyčnívající servo výškovky, věc která by s jinak řešenou mechanikou orig. 600 nenastala. Bylo jasné že se musí vyřešit propojení s překližkovou deskou v trupu formou vícevrstvé překližky a přesně odměřených hranolů, baterie bude vpředu na plocho. polomaketa. Aby vypadal Hughes trochu zajímavě, rozhodl jsem se pro kvalitní výkonné nasvícení NF3E od Nightfly.cz, polohová světla, záblesková světla a reflektor s optikou, napájení z LiFe 2S 2100mAh.
Stavba proběhla celkem bez problémů, největší práce byla se zabudováním osvětlení včetně odpojení odnímatelné přední části kabiny s využitím balančních konektorů a protikusu. Bohužel mi Hughes spadnul z plochy na tiskárně a došlo k velkému poškození podvozku, který se ukázal jako slabé místo modelu. Při opravě jsem proto vyrobil zcela jiné vnitřní uchycení třmeny a závitovou tyčkou takže výsledek bylo možné považovat za jistý upgrade a posun vpřed. Tím byl Hughes připraven k záletu. Po prvním trochu nešetrném kontaktu se zemí došlo k poškození dosti poddimenzované pěnové výplně v horní části trupu, mechanika se mohla volně pohybovat do stran a během několika letů se dostavily hrozivé vibrace. Částečně pomohlo zvýšení otáček ale bylo zřejmé že tato partie se musí zásadně předělat. Byla vložena mohutná pěnová výstelka a mechanika dostala kovové zvýšení bočnic. Poté již proběhly všechny další starty až na občasné vibrace na stabilizátorech uspokojivě.
O model jsem přišel při celkově 21. startu vlastní chybou. Chtěl jsem ho chtěl předvést synovi než odletí do Skotska, se zapnutým osvětlením a pouze ve visu večer za tmy. Nervozita, nárazový vítr, špatně přepnuté moc vysoké otáčky,,,,, heli se mi rozletěla do tmy a za dvě a půl minuty s marným pokusem přiletět ze tmy pomalu a přistát jsem trefil strom….. Trup na vyhození, mechanika naštěstí snadno opravitelná.
Tomáš